SEO web lapās


Autors: Jānis Kuplēns

SEO (Search Engine Optimization) ir trīs maģiskie burti, kas nozīmē mājaslapas optimizāciju interneta meklētājprogrammām – Google, Yandex, Bing un citām. SEO var iedalīt divās daļās: pirmkārt, darbības/uzlabojumi, kas tiek veikti mājaslapā, un, otrkārt, darbības, kas tiek veiktas ārpus lapas. Šajā rakstā vairāk apskatīsim tās lietas, kas attiecas uz iekšējo SEO.

Ar ko sākt?

Pirmais solis ir mājaslapas novērtēšana un pareizo/izdevīgo atslēgas vārdu izvēle. Ir būtiski izvērtēt mājaslapas lietojamību/uztveramību no apmeklētāju puses. Lapai ir jābūt pārskatāmai, strukturētai, lai lietotājiem būtu viegli uztvert Jūsu sniegto pakalpojumu būtību. Par lapas dizainu un uztveramību vairāk iespējams uzzināt rakstā “Kas ir web dizainers un kāpēc to ir vērts zināt?”. Mājaslapas novērtēšanas ietvaros var pārbaudīt arī statistikas datus par lietotāju apmeklējumu. Populārākais rīks statistikas datu iegūšanai ir Google Analytics. Ja Jūsu lapai tas vēl nav pieslēgts, ir pēdējais laiks to izdarīt. Par ieguvumiem, ko sniedz analītikas datu analīze, lasiet manā iepriekšējā rakstā par “Google Analytics”. Nākamais solis ir “pareizo” vai “izdevīgo” atslēgvārdu izvēle mājaslapai. Šis solis ir būtisks, jo tas ietekmēs lapas atrodamību meklētājprogrammā. Sāksim ar to, kas tad ir atslēgvārds.

Kas ir SEO atslēgvārdi?

SEO atslēgvārdi ir vārds vai frāze (no 2–3 vārdiem), kas ir iekļauti mājaslapas saturā un ļauj cilvēkiem atrast lapu meklētājprogrammās, piemēram, Google. Mājaslapas, kas ir labi optimizētas meklētājprogrammām, “runā ar tām vienā valodā”. Tas palīdz savienot potenciālos apmeklētājus ar Jūsu mājaslapu, izmantojot SEO atslēgvārdus. Tieši atslēgvārdi ir pamata elements labam SEO.

Jāizvērtē sava pozīcija attiecībā pret konkurentiem

Lai sāktu mājaslapas optimizāciju, ir jāizvērtē sava vieta attiecībā pret konkurentiem. Kā vai pēc kādiem atslēgvārdiem viņi ir atrodami, kur izvietotas viņu reklāmas? Lai ietaupītu laiku, te palīgā var ņemt dažādus rīkus, kas var sniegt daudz un dažādu informāciju par Jūsu konkurentu lapām, piemēram, uz kādiem atslēgvārdiem tās atrodamas, kurās vietās ir ievietotas ārējās saites, kas ved uz konkurentu lapām. 


Viens no šādiem rīkiem ir ahrefs.com. Tas ir maksas rīks, kas vairāk piemērots tiem, kas ar SEO optimizāciju nodarbojas profesionāli. Ērts bezmaksas rīks ir serps.com, kur sadaļā tools atrodams Keyword Rank Checker. Ar tā palīdzību Jūs variet pārbaudīt, kurā vietā uz attiecīgo vārdu (SEO vārdu/frāzi) atrodas Jūsu mājaslapa un kādi konkurenti Jums ir priekšā. Neliela atkāpe no SEO – lai neitrāli novērtētu Google meklētāja rezultātus un redzētu kādi rezultāti parādīsies potenciālajiem klientiem, ir jāizmanto kāds no papildu rīkiem. Viens no variantiem ir atvērt interneta pārlūku, lietojot inkognito režīmu, bet otrs – izmantot rīku, kas veic meklējumus neitrāli no meklētāja iepriekšējās pieredzes.


Ļoti svarīgs faktors ir mājaslapas satura daudzums. Lai arī mūsdienās mums vairāk patīk redzēt vizuālus materiālus, kas atvieglo un paātrina informācijas uztveramību, nedrīkst aizmirst arī par tekstuālo saturu. Nepietiek ar to, ka tiek uzskaitīti sniegtie pakalpojumi, ir nepieciešams izveidot arī to aprakstu. Laba prakse ir aptuveni 25% –75% teksta attiecība pret HTML kodu. Tekstiem jābūt ar virsrakstiem un, pats galvenais, tie nedrīkst būt kopēti no citām lapām. Pat tad, ja liekas, ka neko jaunu jau nevar uzrakstīt, mājaslapas tekstam jābūt oriģinālam.

Ar ko jārēķinās veicot mājaslapas SEO?

Ir jāzina, ka, veicot SEO , rezultāti nebūs redzami uzreiz. Pirmo SEO efektu varēs sākt novērtēt tikai pēc 3–4 nedēļām. Jaunām lapām ar jaunu domēna vārdu tas var aizņemt pat vēl ilgāku laiku. Objektīvi SEO uzlabojumus varēs novērtēt tikai pēc 3–6 mēnešiem, turklāt tas atkarīgs ne vien no konkurences, bet arī laika, kas tiek veltīts mājaslapas optimizācijai. Lai sasniegtu labu rezultātu, šim procesam jāatvēl vismaz 4 stundas mēnesī. Lai gan tas nav daudz, par to ir jāatceras regulāri. Jo lielāka ir mājaslapa un jo vairāk konkurentu, jo vairāk laika jāvelta tās pastāvīgai optimizācijai.

Jāatceras – Google negarantē!

Optimizējot mājaslapas SEO, nav garantijas, ka lapa būs pirmajā vietā Google organiskajos meklējumos. Rezultāti lielā mērā ir atkarīgi no tā, ko persona iepriekš ir meklējusi un kādas lapas skatījusi. Domēnu skaits – 1, maksimums 2 uz vienu mājaslapu. Papildu domēni pozitīvu efektu nedos.