Google Analytics –instruments mājas lapas ieguvuma novērtēšanai


Autors: Jānis Kuplēns

Ikvienam mājas lapas īpašniekam ir ienācis prātā jautājums – vai kāds manu lapu apmeklē un vai tas dod manam biznesam ieguvumu? Lai to noskaidrotu, lieti noder analītikas jeb statistikas instrumenti.

Publiskajā web vidē ir pieejami dažnedažādi analītikas rīki, kas ļauj uzskaitīt datus par jūsu mājas lapu, tai skaitā Yahoo Web Analytics vai Yandex Metrica, taču viens no populārākajiem nenoliedzami ir Google Analytics, un par to tad arī parunāsim.

Te ir jāsāk ar to, kas tad īsti ir Google Analytics. Pašos pamatos tas ir analītikas instruments, kas dod iespēju uzkrāt datus par mājas lapas apmeklētājiem, par to, kā viņi ir atraduši jūsu lapu, no kurienes viņi tajā ir ienākuši, kāda ir viņu pieredze lapā un kādas iekārtas viņi izmantojuši, lai mājas lapu apskatītu. Iesākumā Google Analytics funkcijas var izklausīties gluži vienkāršas, un darbs šajā rīkā var šķist tāds, kas neprasa daudz pūles, taču iedziļinoties iespējams pamanīt daudz vairāk ieguvumu un priekšrocību.

Ko spēj dot Google Analytics pilnvērtīga izmantošana, izvērtējot mājas lapas ieguvumu biznesā?

Svarīgi ņemt vērā, ka, lai sāktu izmantot Google Analytics , tas jāuzstāda katrā mājas lapas lapā, ko jūs vēlaties uzskaitīt analītikā (statistikā). Par to, kā šis process norit tehniski, parunāsim kādu citu reizi, taču tas ir cieši saistīts ar instrumentu Google Webmaster, bez kura iztikt šeit nav iespējams.

Mājas lapu veido vairākas lapas – sākot no tādām, kas satur pamata informāciju par jūsu biznesu, līdz lapām ar daudzām sadaļām, kurās sīki un smalki aprakstīts, ko uzņēmums piedāvā klientam, un visbeidzot ar e-komercijas lapām, kur iespējams iepirkties, iegādājoties konkrētu preci vai pakalpojumu. Katrai no šīm lapām ir iespējams izšķirt dažādus analītikas pielietojuma virzienus un atšķirīgus datu uzskaitīšanas veidus, taču visām šīm lapām ir kopīgas nianses, ar ko jāsāk izvērtēt mājas lapas ieguvumu biznesam.


Pirmais solis, analizējot to, kāda ir lapas ietekme uz uzņēmuma darbu, ir pirmatnējo datu analīze. Šeit nepieciešams izpētīt, cik bieži lapa tiek apmeklēta un no kādiem resursiem apmeklētāji tajā ienāk, proti, vai tas notiek, ievadot lapas adresi interneta pārlūkā, meklējot kādu frāzi vai atslēgvārdu Google vai, uzspiežot uz aktīvās saites kādā citā interneta vietnē. Tāpat svarīgi izpētīt, no kādām ierīcēm mājas lapa tiem apmeklēta – datora, viedtālruņa vai planšetdatora. Šie dati palīdzēs iegūt pirmatnēju ieskatu par to, kā apmeklētājs atrod jūsu mājas lapu interneta plašumos.

Kad tas paveikts, iespējams pētīt klienta uzvedību mājas lapā – to, kuras sadaļas apmeklētāji apskata, cik ilgi tajās uzturas un kurā mirklī dodas prom. Šos datus ir jāpēta kontekstā ar iepriekš iegūto informāciju. Ja tiek konstatēts, kā mājas lapā ir augsts atlēcienu līmenis, proti, apmeklētājs atver lapu un tūlīt pat to atkal aizver ciet, ir nepieciešams izvērtēt, kāpēc tā notiek, un iegūtie dati šajā procesā var palīdzēt. Iemesli var būt dažādi – iespējams, jūsu mājas lapa bieži tiek skatīta, izmantojot mobilās ierīces, taču nav tam tehniski piemērota, tāpat iespējams, ka organiskajos meklējumos jūsu lapa atrodama pēc nekorektas vai nepilnīgas informācijas. Var gadīties, ka lapu atrod ārvalstnieks, taču jums nav nepieciešamā tulkojuma angļu vai krievu valodā, un apmeklētājs nespēj uztvert lapā atrodamo informāciju.

Visi manis raksturotie dati ir tikai analītikas sākums – ejot tālāk, jau iespējams izvirzīt konkrētu mērķi, uz kurām lapas vietām mēs vēlamies nosūtīt klientu. E-komercijas lapās iespējams uzskaitīt, cik daudz pirkumu ienes katrs konkrētais pirkšanas kanāls, piemēram, cik cilvēku ienākuši lapā un veikuši pasūtījumu, izmantojot maksas reklāmu, un cik – liekot lietā organisko meklēšanu.

Šajā rakstā aplūkota tikai neliela daļa no visām tām iespējām, ko sniedz Google Analytics. Ar visām statistikas rīka funkcijām iespējams iepazīties mājas lapā https://www.google.com/analytics. Šeit tāpat pieejams detalizēts apmācības kurss, pēc kura nepieciešams nokārtot Google Analytics eksāmenu, lai kļūtu par sertificētu analītikas speciālistu. Lai veiktu uzlabojumus savā mājas lapā un ar tās palīdzību piesaistītu arvien jaunus klientus, es iesaku vērsties pēc palīdzības pie sertificēta Google Analytics eksperta, kas liks lietā savu pieredzi un zināšanas, lai noteiktu mājas lapas ietekmi uz jūsu biznesu.