Google AdWords pozitīvi atšķiras no citiem reklāmas veidiem ar iespēju precīzi mērīt reklāmas rezultātus un saprast, cik lielā mērā atmaksājas ieguldīt naudu reklāmā. Tā ir priekšrocība, kas daudziem uzņēmējiem ļauj optimizēt reklāmas budžetus. Profesionāls reklāmas veidotājs spēj konsultēt uzņēmumu ne tikai par AdWords reklāmām, bet dod arī ieskatu par to, cik produktīvi strādā citi reklāmas avoti. Piemēram, iespējams salīdzināt AdWords reklāmas sniegumu ar to, ko dod sociālajos tīklos un citās interneta vietnēs izveidotās reklāmas. To var izdarīt, izvērtējot precīzu statistiku, kura ir pieejama saprotamās tabulās un saskaitīta konkrētās vienībās. Uzņēmējs var izdarīt secinājumus un saprast, kurš no reklāmas veidiem un interneta piekļuves avotiem viņa mājas lapai ir izdevīgs un kurš nav.
Pirmais darbs rezultātu mērīšanai ir mājas lapas Google AdWords un Google Analytics kontu saslēgšana. Google Analytics ir rīks, kas ļauj ļoti smalki analizēt apmeklētāju uzvedību mājas lapā. Tajā ir iespējams nodalīt atsevišķus piekļuves avotus. Piemēram, ir iespējams salīdzināt, cik cilvēki izdarījuši pirkumus, ieejot interneta veikalā no Google Adwords, cik no Facebook maksas reklāmas, cik - vienkārši no sociālajiem tīkliem, un cik – no meklētāju organiskajiem rezultātiem. Vēl labāk! Ir iespējams uzskaitīt pirkumus, salīdzinoši ar reklāmas izdevumiem. Pēc vairāku nedēļu vai pāris mēnešu ilga testa perioda reklāmas budžetu var pārstrukturēt: ienesīgajā reklāmas veidā var ieguldīt vairāk līdzekļu.
Google labās prakses vadlīnijas paredz vairāku reklāmu veidošanu, lai salīdzinātu sniegumu un izvēlētos labāko. Tāpat ir iespējams salīdzināt dažādus reklāmas veidus, reklāmas dažādos reģionos, dažādās valodās, dažādus atslēgvārdus. Tomēr divi galvenie jautājumi, par kuriem sadarbības sākumā būtu jāvienojas AdWords speciālistam ar klientu, ir:
- kādi ir reklāmas mērķi (viens vai vairāki),
- pēc kādiem kritērijiem tiks vērtēti reklāmas rezultāti.
Ja šajos jautājumos nav skaidrības, reklāmas izvērtējums paliek patīk vai nepatīk līmenī. Tad ir grūti izveidot efektīvu reklāmu. Mērķi ir atkarīgi no reklāmdevēja uzņēmuma specifikas, mārketinga situācijas, atpazīstamības, produktiem, pakalpojumiem u.c. Katram mērķim ir atšķirīgi kritēriji, kā vērtēt rezultātus. Turpmāk – daži piemēri.
Interneta veikalam visparastākais mērķis ir pirkumu izdarīšana internetā, kas nes veikalam peļņu. Šajā gadījumā AdWords ir nepārspējams. Atliek tikai izvēlēties, kuras preces reklamēt, izveidot labas reklāmas un – aiziet! Analytics ietvaros ir iespējams paredzēt, kāda peļņa ir par katru preci. Salīdzinām reklāmas izdevumus ar peļņu par pirkumiem. Pelnošās reklāmas budžetu droši var palielināt vairākkārt, tik, cik atļauj auditorijas izmēri. Protams, reklāmai ir jāseko līdzi, lai to pārtrauktu, kad pircēju interese būs zudusi. Tehniskais nosacījums ir interneta veikalam uzstādīta e-komercija, caur kuru tiek izvērtēti arī AdWords rezultāti. Ir iespējams arī uzstādīt pirkumus kā konversijas Google AdWords sistēmā, bet Analytics ar e-komerciju ļauj veikt daudz smalkāku analīzi. Viena no AdWords priekšrocībām ir iespēja ātri mainīt reklamējamās preču grupas, ko var labi pielāgot sezonalitātei un pircēju interesei par konkrētiem produktiem.
Bieži vien uzņēmēji par reklāmas efektivitātes rādītāju uzskata lielāku peļņu. Taču to var izmērīt tikai jau minētajā gadījumā, kad ir iespēja nopirkt preci internetā. Cita lieta ir cilvēku interese par preci vai pakalpojumu. Tāds ir arī nākamais saprātīgais mērķis – apmeklētāju skaita palielināšana mājas lapā. Piemēram, var vienoties, ka mērķis būs izpildīts, ja, izdodot 100 eiro, tiks piesaistīti 200 jauni apmeklētāji mājas lapai. Var mērķēt vēl augstāk un prasīt, lai tie būtu augsti ieinteresēti apmeklētāji. Atkal nāk talkā Google Analytics, kurā redzama cilvēku ieinteresētība – apmeklēto sadaļu skaits un mājas lapā pavadītais laiks. Svarīga metrika ir atlēciena procents (Bounce rate). Ja tas ir 100%, tas nozīmē, ka pilnīgi visi apmeklētāji neveic mājas lapā nekādas darbības un tūlīt no tās aiziet. Neizklausās pārāk jauki, vai ne? Ja šis procents ir augsts, konta administratora pirmais darbs ir pārbaudīt, vai reklāma ved uz pareizo vietu lapā. Var gadīties, ka ir izveidoti neatbilstoši reklāmas teksti, vai arī izmantoti neatbilstoši atslēgvārdi. Iespējams, lietotāji, ievadot konkrētu frāzi meklētājā, sagaida pavisam ko citu. Tad atslēgvārdi attiecīgi jānomaina. Taču, ja viss ir izdarīts pareizi, un apmeklētāji joprojām neskatās lapas saturu, iespējams, vaina ir tieši pašā lapā. Tas ir vēl viens papildu ieguvums reklāmdevējam – AdWords speciālists var sniegt ieteikumus mājas lapas uzlabošanai, balstoties uz iegūto statistiku.
Tieši šis mērķis, jaunu apmeklētāju piesaiste mājas lapai, ir svarīgs tiem uzņēmumiem, kuru lapa ir tikko izveidota. Jauno lapu internetā vēl daudzi nepazīst, un AdWords dod izcilu iespēju atvest uz jauno interneta vietni tieši tos cilvēkus, kurus interesēs lapā piedāvātais. Ieguvums būs arī tad, ja viņi uzreiz nekļūs par klientiem – cilvēki uzzinās par uzņēmumu un tā produktu. Bieži vien ir tā, ka tieši AdWords nodrošina vislielāko apmeklētāju plūsmu jaunai lapai. Tas arī ir labs rezultāts.
Atpazīstamības veicināšana ir nākamais mērķis, kura rezultātus arī var izmērīt. Uzņēmuma atpazīstamībai parasti izmanto baneru reklāmas Google Display Network, kuras ir labi apvienot ar citiem AdWords reklāmas veidiem. Rezultātu vērtēšanai var izmantot gan kopējo skaitu, gan mājas lapas apmeklējumus, gan augsti ieinteresētu cilvēku procentu. Piemēram, ja trīs mēnešu laikā jauna autoservisa reklāmas baneri ir rādīti auto nozares speciālistiem vairāk nekā miljonu reižu, un tas ir nodrošinājis vairākus tūkstošus augsti ieinteresētu cilvēku apmeklējumu mājas lapā, tas ir uzskatāms par labu rezultātu.
Vēl viens būtisks reklāmas mērķis, ko var labi izmērīt, ir klientu iesaiste dažādās aktivitātēs. Tās ir anketu aizpildīšana un nosūtīšana, pieteikšanās jaunumu saņemšanai, pierakstīšanās pakalpojumu sniegšanai noteiktam laikam. Tas var būt kontaktu lapas vai pakalpojumu cenrāža apmeklējums. Google AdWords un Analytics ļauj šos mērķus nodefinēt kā konversijas, kas tiek uzskaitītas. Vērtējumu iespējams pat piesaistīt naudas vienībām. Katrs uzņēmējs zina, cik vērta vidēji viņam ir viena klienta aizpildīta anaketa vai laika rezervācija autoservisā.
Šajā sadaļā reklāmdevēji bieži pārspīlē telefona zvanu nozīmi. Statistika liecina, ka telefona paplašinājumus izmanto salīdzinoši reti – tie ir tikai pāris zvani no 100 vai vairākiem simtiem iespēju piezvanīt. Tāpēc telefona zvans kā reklāmas efektivitātes mērs ir diezgan grūti izmantojams. Protams, var izveidot atsevišķu numuru, kas parādās tikai pie reklāmām. Taču paliek arī parastie numuri, un bieži nav skaidrs, vai tiek zvanīts tad, kad telefons atrasts no reklāmas, vai no citiem avotiem. Īpaši tāpēc, ka kontaktinformācija parasti ikvienai lapai ir redzamā vietā.
Izņēmums, protams, ir firmas, kuras pieņem pasūtījumus tieši pa telefonu. Taksometru firmas Latvijā, ar kurām esmu strādājis, kā arī dažādu preču piegādātāji ļoti precīzi izjūt telefona zvanu pieaugumu, darbojoties efektīvai AdWords reklāmai.
Mazliet efektīvāks kritērijs rezultātu mērīšanai ir e-pasts, jo Analytics ir iespējams redzēt, vai tas nosūtīts, ienākot lapā no AdWords. Bet arī e-pastu var nosūtīt citādi, nevis tieši no uzņēmuma mājas lapas. Tomēr tas var būt labs kritērijs reklāmas darba vērtēšanai uzņēmumiem, kuriem rezervācijas vai situācijas noskaidrošana e-pastā ir svarīgs komunikācijas veids ar saviem klientiem.
Efektīva prakse ir atsevišķu piezemēšanās lapu veidošana klientu iesaistes reklāmas kampaņām, īpaši, ja uzņēmuma kopējā lapa ir plaša un sarežģīta. Tā ļauj koncentrēt lapas apmeklētāja uzmanību tieši uz darbību, kura no viņa tiek sagaidīta, sniegt informāciju daudz koncentrētāk un padarīt veicamo darbību vienkāršāku, ātrāku un ērtāku. Attiecīgi, izvērtējot reklāmas efektivitāti, var uzskaitīt reklāmas rādījumu skaita un izpildīto darbību, piemēram, aizpildīto anketu skaita attiecību.