Autors: Jānis Āboltiņš
Interneta reklāmas mobilizācijas vilnis pēc Amerikas un Rietumeiropas iekarošanas sasniedzis arī Latviju. Cilvēki pielieto viedtālruņus arvien plašāk, un aktīvi izmanto tos, tieši meklējot kādas preces vai iepērkoties.
Mobilā reklāma ir vesela sadaļa Google AdWords reklāmas sistēmā. Latvijā no 32 reklāmas aģentūrām un uzņēmumiem, kas ir sertificēti Google partneri, 13 aģentūras jau ir ieguvušas specializāciju mobilajā reklāmā. Starp tām ir arī SIA “Latvijas Tālrunis” (LT), kas specializējas digitālā mārketinga pakalpojumos mazajiem un vidējiem uzņēmumiem. LT ieguva Google partnera statusu tikai 2016.gada rudenī, un dažos mēnešos sasniedza kvalitātes kritērijus un pietiekamu apgrozījumu, lai iegūtu AdWords mobilās reklāmas specializāciju. Arī tas apstiprina faktu, ka cilvēku interese par mobilajam reklāmām aug ja ne ik dienu, tad ik mēnesi noteikti.
Latvijas uzņēmējiem šis ir vēl salīdzinoši neskarts lauciņš. Konkurence cīņā par pircējiem tajā vēl nav pārāk liela, jo klientu piesaistei nepieciešama smalka plānošana, kompetenti speciālisti, kā arī zināmas investīcijas. Daudzi vēl tam nav gatavi. Bet tie, kuri jau tagad nopietni padomās par klientu piesaisti ar viedtālruņu starpniecību, būs soli priekšā konkurentiem.
Reklāmas viedtālruņos bieži vien strādā efektīvāk, nekā parastā datorā. Ja uzņēmumam ir laba mobilā mājas lapa, tas noteikti var cerēt uz augstāku cilvēku ieinteresētību un gatavību preci tūlīt iegādāties. Google pētījumi liecina, ka 55% no lietotājiem, kas izmanto telefonu preces meklāšanai ir gatavi pirkumam stundas laikā. Uzņēmējiem būtu sajūsmā jāgavilē, uzzinot tādu statistiku! Par maz? 83% lietotāju ir gatavi nopirkt meklēto produktu tajā pašā dienā!
Efektīva mobilā reklāma nav iespējama bez nopietnas analītikas. Google ir izveidota pamatīga izsekošanas sistēma, lai saprastu cik lielā mērā mobilā reklāma sekmējusi pirkumu un kurā lēmuma pieņemšanas stadijā tā pamudinājusi pircēju iegādāties preci. Tas ir viens argumentiem, kāpēc būtu vērts uzticēt reklāmu mārketinga speciālistiem, kuri pazīst šos rīkus.
Pieminēšanas vērta ir vēl viena tendence: cilvēki ļoti bieži izvēlas preces mobilajā tālrunī, bet dodas tās iegādāties uz veikaliem klātienē. Par to derētu padomāt veikaliem, kuri atrodas lielos tirdzniecības centros. Varbūt ir vērts parādīt savu preci mobilajā telefonā, lai pircējs, kuram tā iepatiktos, tūlīt atrastu veikalu un preci nopirktu?
Laiks pāriet no teorijas pie prakses. Īsumā uzskaitīsim mobilos reklāmas veidus un iespējamo pielietojumu.