Reklāmu vispārējā mobilizācija Latvijā ir sākusies

Interneta reklāmas mobilizācijas vilnis pēc Amerikas un Rietumeiropas iekarošanas sasniedzis arī Latviju. Cilvēki pielieto viedtālruņus arvien plašāk, un aktīvi izmanto tos, tieši meklējot kādas preces vai iepērkoties.

Mobilā reklāma ir vesela sadaļa Google AdWords reklāmas sistēmā. Latvijā no 32 reklāmas aģentūrām un uzņēmumiem, kas ir sertificēti Google partneri, 13 aģentūras jau ir ieguvušas specializāciju mobilajā reklāmā. Starp tām ir arī SIA “Latvijas Tālrunis” (LT), kas specializējas digitālā mārketinga pakalpojumos mazajiem un vidējiem uzņēmumiem. LT ieguva Google partnera statusu tikai 2016.gada rudenī, un dažos mēnešos sasniedza kvalitātes kritērijus un pietiekamu apgrozījumu, lai iegūtu AdWords mobilās reklāmas specializāciju. Arī tas apstiprina faktu, ka cilvēku interese par mobilajam reklāmām aug ja ne ik dienu, tad ik mēnesi noteikti.

Latvijas uzņēmējiem šis ir vēl salīdzinoši neskarts lauciņš. Konkurence cīņā par pircējiem tajā vēl nav pārāk liela, jo klientu piesaistei nepieciešama smalka plānošana, kompetenti speciālisti, kā arī zināmas investīcijas. Daudzi vēl tam nav gatavi. Bet tie, kuri jau tagad nopietni padomās par klientu piesaisti ar viedtālruņu starpniecību, būs soli priekšā konkurentiem.

Reklāmas viedtālruņos bieži vien strādā efektīvāk, nekā parastā datorā. Ja uzņēmumam ir laba mobilā mājas lapa, tas noteikti var cerēt uz augstāku cilvēku ieinteresētību un gatavību preci tūlīt iegādāties. Google pētījumi liecina, ka 55% no lietotājiem, kas izmanto telefonu preces meklāšanai ir gatavi pirkumam stundas laikā. Uzņēmējiem būtu sajūsmā jāgavilē, uzzinot tādu statistiku! Par maz? 83% lietotāju ir gatavi nopirkt meklēto produktu tajā pašā dienā!

Efektīva mobilā reklāma nav iespējama bez nopietnas analītikas. Google ir izveidota pamatīga izsekošanas sistēma, lai saprastu cik lielā mērā mobilā reklāma sekmējusi pirkumu un kurā lēmuma pieņemšanas stadijā tā pamudinājusi pircēju iegādāties preci. Tas ir viens argumentiem, kāpēc būtu vērts uzticēt reklāmu mārketinga speciālistiem, kuri pazīst šos rīkus.

Pieminēšanas vērta ir vēl viena tendence: cilvēki ļoti bieži izvēlas preces mobilajā tālrunī, bet dodas tās iegādāties uz veikaliem klātienē. Par to derētu padomāt veikaliem, kuri atrodas lielos tirdzniecības centros. Varbūt ir vērts parādīt savu preci mobilajā telefonā, lai pircējs, kuram tā iepatiktos, tūlīt atrastu veikalu un preci nopirktu?

Laiks pāriet no teorijas pie prakses. Īsumā uzskaitīsim mobilos reklāmas veidus un iespējamo pielietojumu.

  • Reklāmas meklētājā. Vairums lietotāju izmanto Google meklētāju arī viedtālrunī. Reklāmdevējiem būtu svarīgi ņemt to vērā, veidojot saturu. Virsrakstā jāmin galvenais - tas būs lielākais, ko lietotājs redzēs. Maksimāli jāizmanto paplašinājumi. Bez papildu informācijas klientiem tie vēl ļauj aizņemt lielāku platību uz ekrāna, nostumjot konkurents aiz ekrāna robežām. Uzņēmējiem ar veikalu, kafejnīcu vai citām ķēdēm paveras skaista iespēja vietas paplašinājumiem. Pateicoties tiem, lietotājs Liepājā saņems norādi uz savu vietējo kafejnīcu, Rīgā - uz vistuvāko, Daugavpilī - uz savu. Taču, lai to izmantotu, vispirms visām šīm vietām jābūt izveidotam profilam citā Google pakalpojumā My Business.
  • Call Only jeb tikai zvanu reklāmas ir Latvijā līdz šim nenovērtēts reklāmas veids Google meklētājā. Ideāls risinājums taksometriem, ēdienu vai ziedu piegādātājiem - visiem, kuri pakalpojumus sniedz, pieņemot pasūtījumus pa tālruni. Tā ir meklētāja reklāma - darbojas ar atslēgvārdiem. Taču šīs reklāmas parādās tikai telefonos, pirmā virsraksta vietā ir numurs, uz kuru tūlīt var piezvanīt. Paliek arī mazliet vietas tekstam. Komplektā ar iespēju rādīt reklāmas noteiktā rādiusā ap punktu kartē šis rīks var kļūt ļoti efektīvs.
  • Baneru reklāmas - tāpat kā meklētājā, jāpadomā par to, lai saturā būtu svarīgākais.Tāpat ir iespēja samazināt vai palielināt izsoles likmes katram iekārtas veidam. Tātad, ja redzam, ka mobilajā telefonā reklāmas strādā labāk, varam tās rādīt vairāk un labākās vietās. Iespējams pielietot visas Display Network mērķauditorijas noteikšanas metodes.
  • Video reklāmas YouTube tīklā. Mobilajā tālrunī parādās YouTube aplikācijā, reklāma ir skatāmā video sākumā. Parastu reklāmu iespējams pārtraukt pēc piecām sekundēm, pārejot pie iecerētā video materiāla. Par mobilo video ir sava statistika. 41% lietotāju skatās video mobilajā telefonā līdz 10 minūtēm dienā, 23,7% - no 10 līdz 20 minūtēm un 16,5% - no 20 līdz 40 minūtēm dienā. Daļa skatās vēl ilgāk. Statistika gan ir par Vāciju pērnā gada maijā, bet līdzīga varētu būt arī pašlaik Latvijā. Tā ir laba vieta reklāmai.
  • Mobilo aplikāciju reklāmas iespējams rādīt pilnīgi visur - Google meklētājā, Display Network tīklā, Youtube, Google Play un arī citās aplikācijās. Taču jāatceras, ka aplikācija var darboties tikai kā papildinājums mājas lapai vai portālam, jo vairāk vērsta uz lietotāju iesaisti kādā procesā, nevis uz pirkumiem. Google dati liecina, ka 95% lietotāju aizmirst par aplikāciju mēneša laikā pēc lejupielādes, un 20% lieto to tikai vienu reizi. Tāpēc Adwords ir paredzēts atsevišķu reklāmas veids, lai atkārtoti piesaistītu ar jauniem piedāvājumiem tos lietotājus, kas jau agrāk ir lejupielādējuši aplikāciju.