Interneta mārketinga slazds: vai tiešām nelieliem uzņēmumiem pašiem jākļūst par ekspertiem?

Autors: Aigars Lazdāns

Neskaitāmi tehnoloģiju entuziasti bez apstājas prezentē jaunas iespējas, kas paveras uzņēmumiem, lai tie uzlabotu pozīciju un tiktu līdzi trakajam interneta attīstības skrējienam. Kā rīkoties šajā situācijā, lai neatpaliktu un reizē nesajuktu prātā?

Kā no daudzajām iespējām izfiltrēt racionālo un sev piemēroto? Vispirms pašiem sev godīgi jāpasaka: nav iespējams pašiem labā līmenī pārzināt visus jaunākos rīkus, pie kuriem katru dienu strādā multimiljonu korporācijas un neskaitāms daudzums speciālistu. Svarīgi ir noformulēt sava biznesa mērķus pēc iespējas precīzāk – tad var ļoti mērķtiecīgi meklēt un atrast vajadzīgos rīkus un metodes.
Turpmāk iezīmēsim galvenos jautājumus tēmas „Internets” sekmīgai izmantošanai uzņēmuma darbībā.

Kur es atrodos
Vairumam uzņēmumu nav šaubu, ka būt internetā ir svarīgi. Atrašanās vietu internetā var salīdzināt ar biroja telpām – ja atrašanās vieta būs sliktā vietā un bēdīgā stāvoklī, klienti nobīsies un neatnāks. Turklāt jāpiekrīt, ka cilvēku skaits ielās samazinās, bet cilvēku skaits internetā pieaug. Tātad par savu vietu internetā ir vērts padomāt.
Iespēju spektrs šajā jomā ir plašs. Klasiskā pieeja ir skaidra – jāizveido mūsdienīga, mobili responsīva un saturīga mājas lapa. Šajā jomā situācija ir strauji mainījusies – tehnoloģiski mājas lapu izveidot ir ātri un vienkārši, par galveno izaicinājumu kļūst saturs un uzturēšana.
Vai mājas lapa ir vienīgā iespēja? Nē! Daudzi uzņēmumi veiksmīgi darbojas internetā, izmantojot profilus tādos sociālajos medijos, kā “Facebook”, “Google”, “Booking” un citos lokālajos resursos ar jau esošu auditoriju un pozīciju.
Svarīgi: lai arī kā uzņēmums savu vietu izvēlētos, būtiski ir to uzturēt kārtībā un regulāri atjaunot.

Kā mani atrast
Šajā aspektā sākas vairāk problēmu. Mehānisms “Google” meklēšanā ir sarežģīts un pastāvīgi mainās. Lai sasniegtu atzīstamus rezultātus, var nākties ieguldīt lielus līdzekļus, un dažās jomās pat tas negarantēs rezultātus. Vārds SEO ir kļuvis par bieži lietotu modes vārdu, kura reālo saturu izprot nedaudzi. Kā rīkoties?
Vispirms ir svarīgi ievērot dažus pamatprincipus :
- Jāparūpējas par to, lai uzņēmumu labi var atrast pēc nosaukuma – lai manu esošo klientu rekomendācijas dēļ sliktas atrodamības internetā neaiziet pie konkurenta!
- Par mani ir izveidots precīzs un pietiekami apjomīgs saturs – teksti, bildes, video, atslēgvārdi
- Informācija par mani ir sazarota – atrodas pēc iespējas vairāk vietās, kuras savstarpēji ir savienotas ar aktīvām saitēm
- Informācija par mani regulāri mainās un papildinās
Kad tas ir izdarīts, var ķerties pie mārketinga pasākumiem – meklēt papildus vietas, pirkt medijos pozīcijas, atslēgvārdus, klikšķus, veikt aktivitātes sociālajos medijos u.c.
Svarīgi : Internets nekad neguļ. Regulāra darbība un aktivitātes ir nepieciešamas! Ja informācija regulāri neatjaunojas, atrodamība pasliktinās.

Reputācija un saturs
Ja atrašanās vietas un atrodamība ir pietiekami labā līmenī, var sākt domāt par smalkākām niansēm: noteiktas auditorijas aktīva uzrunāšana, vēstījuma nodošana, atgriezeniskā saite u.c.
Šobrīd šī joma ir populāra un plaši apspriesta, tomēr ir svarīgi nesekot stereotipiem, bet noformulēt savu unikālo vēstījumu un auditoriju, kuru vēlies uzrunāt. Tad tehniski ir bezgala daudz iespēju realizēt dažādas aktivitātes, lai veidotu interesi un piesaistītu uzmanību.
Mūsdienās nemaz vairs nav dārgi un sarežģīti izveidot labus “Facebook” ierakstus, “Youtube” video rullīšus, rakstus ar bildēm un citu saturu.
Svarīgi: arī satura veidošanas jomā jāievēro disciplīna un noteiktos laika intervālos informācija jāatjauno, kā arī jāpapildina.

Aktīvais mārketings
Samērā bieži aktīvais mārketings internetā tiek asociēts ar spamu un uznirstošiem, agresīviem baneriem, tomēr mēs vēlamies pievērst uzmanību citai tēmai – kas ir jādara pēc tam, kad vieta, atrodamība un saturs ir sakārtoti, un izdevies sasniegt zināmu apmeklētāju aktivitāti?
Ļoti svarīgi ir kvalitatīvi reaģēt uz jebkuru ienākošo e-pastu, pieprasījumu, zvanu – to lielākā daļa uzņēmumu dara un uzskata par pašsaprotamu.
Tomēr daudzās nozarēs konkurence ir tik liela, ka ar pasīvo mārketingu vien nepietiek. Klasiskās metodes, kā tiešā pārdošana, pārdošana pa tālruni profesionālā līmenī neapšaubāmi ir rezultatīvākais veids klientu piesaistē. Šo aktivitāšu veikšanai nepieciešami tādi rīki kā CRM jeb klientu kontaktu vadības sistēma, pilnīga potenciālo klientu datubāze.
Labā ziņa ir tā, ka optimālu rezultātu dod tiešās klientu uzrunāšanas aktivitātes komplektā ar labu pasīvo „komplektu” – mājas lapu, profiliem, labu atrodamību un saturu.

Pārvaldība un statistikas
Lai interneta mārketinga pasākumi dotu rezultātus, ir nepieciešama laba pārvaldība un caurskatāmība. Kāpēc?
- Pirmkārt, viss mainās – jāspēj momentā jebko mainīt un papildināt, neieslīgstot tehniskās, saturiskās vai IT problēmās;
- Otrkārt, nepieciešams mērīt rezultātu. Nav jēgas no aktivitātēm, kuras neizraisa vajadzīgo efektu – lietotāju piesaisti, kuri veic vēlamās darbības;
- Treškārt, bieži sliktas pārvaldības, aizmiršanas un haosa dēļ vairākas vienkāršas darbības netiek veiktas un kopīgais rezultāts tiek iznīcināts.
Tipiskas problēmas sliktai pārvaldībai ir vienotas atbildības trūkums, IT un satura cilvēku slikta sadarbība, kopīgā rezultāta neskaidrība, regulāru uzturēšanas procesu un labu speciālistu trūkums u.c.

Secinājums
Mūsdienās labs interneta mārketinga aktivitāšu komplekts ir pietiekami sarežģīts, un nelieliem uzņēmumiem ir grūti to paveikt un pārvaldīt pietiekami konkurētspējīgā līmenī.
Kāds tad ir risinājums un ko darīt nelielam uzņēmumam?
- Svarīgi ir pārzināt pamatprincipus, kurus apspriedām tikai vispārīgi. Izglītojošu informāciju par šo tēmu vairāk var izlasīt resursā www.zinilabak.lv
- Koncentrēties uz savu biznesu, klientiem, un pēc iespējas precīzi noformulēt sava produkta un pakalpojuma unikālos ieguvumus, kā arī priekšrocības
- Izvēlēties vienu vai nedaudzus partnerus, kuri uzņemas veikt integrētus risinājumus, nevis tikai piedāvā pārdot atsevišķus rīkus vai medijus. Tādā veidā var prasīt lielāku atbildību un sasniegt labākus rezultātus

Tendence pasaulē ir specializācija, jo tehnoloģiju jomā kompleksitāte tikai pieaugs. Nelielam uzņēmumam pašam nav jācenšas kļūt par „interneta guru”, jo tas ir grūti sasniedzams un neatmaksājas. Tajā pašā laikā jākļūst par „kompetentu pircēju”, labi jānoformulē savi mērķi un jāatrod labs speciālists - interneta partneris, kura uzdevums ir pielietot vajadzīgos rīkus un sasniegt klienta mērķus. Rezultātā tas ir izdevīgāk, nekā, bez vajadzīgās kompetences, darīt pašam, lieki izšķērdējot laiku un resursus.

Lai izglītotu uzņēmumu vadītājus šajā jomā, esam izveidojuši izglītojošu resursu www.zinilabak.lv, kurš palīdzēs Jums atrast atbildes uz jautājumu – kā labāk izmantot internetu sava uzņēmuma attīstībā, nekļūstot par digitālo ekspertu visās jomās.