5 būtiskākās šodienas un nākotnes tendences digitālajā mārketingā


Autors: Artūrs Laukmanis

Mūsdienu pastāvīgi mainīgajā digitālajā laikmetā uzņēmējiem, jo īpaši jaunpienācējiem, ir vairāk nekā skaidra atbilde uz jautājumu – kāpēc ir vitāli nepieciešams virzīt savu uzņēmumu arī interneta vidē, jo tieši tur ir iespējams uzrunāt, ieinteresēt un sasniegt lielāko daļu patērētāju un apgūt jaunus tirgus ar salīdzinoši minimālām izmaksām. Taču digitālās jomas attīstība ir tik strauja, ka brīžiem ir grūti saprast, kāpēc vienā brīdī uzņēmums zeļ un plaukst, tam ir plašs klientu loks un stabila, augoša peļņa, bet jau nākamajā – cieš neveiksmi un sāk zaudēt pat pašu lojālāko auditoriju.

Tieši tāpēc ir vitāli svarīgi nekad neatslābt un „turēt roku uz pulsa” – regulāri analizēt un censties prognozēt patērētāju uzvedību, viņu vajadzības, pārskatīt un pielāgot sava uzņēmuma mārketinga stratēģiju un sekot līdzi jaunākajām tendencēm digitālajā pasaulē. Ir aktīvi jāmeklē arvien jauni veidi, kā piesaistīt potenciālos klientus un noturēt esošos, veicināt viņu lojalitāti un interesi, kā arī motivāciju izmantot vairāk produktu/pakalpojumu/risinājumu, ko piedāvā konkrētais uzņēmums.

Kādas no labi zināmajām biznesa veicināšanas metodēm nezaudē savu aktualitāti un efektīvi strādā vēl šodien, un ko būtu svarīgi ņemt vērā turpmāk, lai gūtu vislabākos rezultātus savā darbības sfērā?

Online-pakalpojumu pieejamība mobilajās ierīcēs

Joprojām aktuāla un svarīga ir digitālo pakalpojumu pieejamība no mobilajām ierīcēm. Tā kā viedtālruņu, planšetdatoru lietošanas īpatsvars strauji turpina pieaugt, ir gandrīz vai neiedomājami, ka uzņēmuma mājaslapa mūsdienās nav ērti un kvalitatīvi apskatāma no viedtālruņa vai, piemēram, mobilajā lietotnē (aplikācijā), kas radīta konkrētu pakalpojumu vai produktu ērtai un ātrai aplūkošanai vai iegādei. Šādas mājaslapas dēvē par pielāgoties spējīgām (responsive web design). Diemžēl daļai uzņēmumu joprojām web lapas nav pielāgotas mobilajām ierīcēm un gandrīz droši var teikt, ka tieši šī iemesla dēļ tiek zaudēti klienti. Kāpēc? Jo visticamāk viņi izvēlēsies doties uz konkurenta mājaslapu, kur viegli un saprotami varēs iegūt sev nepieciešamo informāciju vai izdarīt pirkumu. Tāpēc, veidojot mājaslapu, obligāti būtu jāpadomā par to, cik ērti to būs pārlūkot no mobilajām viedierīcēm.

Mūsdienu tehnoloģiju pielietošana biznesā: Veiksmes stāsts

Mēs dzīvojam tehnoloģiju ērā, un tehnoloģijas – tās ir MILZĪGAS iespējas gūt lielus panākumus biznesā, neatkarīgi no nozares, kurā uzņēmums darbojas. Piemēram, viens no neapšaubāmiem veiksmes stāstiem ir ēdienu pasūtīšanas un piegādes pakalpojumu aplikācija „Wolt”, kura ir ieņēmusi stabilas līderpozīcijas savā nišā. Mūsdienu straujais dzīves temps aizvien biežāk piespiež mūs optimizēt savu laiku, tāpēc aizvien vairāk cilvēku izvēlas pasūtīt jau gatavu ēdienu, nevis pagatavo to pašu rokām, vai labprātāk dodas uz kādu kafejnīcu vai restorānu. „Wolt” ir ļoti labs piemērs, kā mūsdienu tehnoloģijas tiek iesaistītas tradicionālos biznesa veidos un spēj veiksmīgi papildināt viens otru, nodrošinot gala patērētājam patīkamu un ērtu pakalpojumu.

Būt tuvāk klientiem kļūst aizvien svarīgāk

Digitālajā jomā nemitīgi notiek pārmaiņas – ne ar gadiem, bet gan drīzāk pa mēnešiem un pat dienām. Ir nepārtraukti jāseko līdzi jaunākajām biznesa virzīšanas tendencēm un jācenšas arī sava uzņēmuma piedāvātos pakalpojumus uzturēt augstākajā līmenī, lai neatpaliktu no pārējiem tirgus dalībniekiem.
Viena no būtiskākajām tendencēm un, var teikt, izaicinājumiem gan šodien, gan arī nākotnē – kļūt arvien „savienotākiem” ar saviem klientiem. Ir jācenšas pielāgoties viņu vajadzībām, vairāk jāpiedomā pie uzņēmuma mājaslapas lietojamības kvalitātes un ērtuma, kā arī jāpievērš lielāka uzmanība web lapas funkcionalitātei, tās saturam un dizainam, jo tieši klients ir tas, kurš novērtē konkrētu pakalpojumu vai produktu (un arī uzņēmuma vizuālo identitāti, ko uzskatāmi parāda mājaslapa) un pieņem lēmumu – sadarboties un izmantot uzņēmuma piedāvājumu vai tomēr nē.

Gan mazie un vidējie uzņēmumi, gan arīdzan nozares „milži” arvien vairāk koncentrējas uz klientu un par viņu pieejamiem datiem, jo, rūpīgi apstrādājot šos datus, var iegūt ļoti plašu informāciju par klientu vajadzībām un vēlmēm, rezultātā piedāvājot viņiem pašu atbilstošāko un aktuālāko risinājumu. Šī iemesla dēļ patērētāji tiek rūpīgi iedalīti segmentos, nereti tiek izstrādāta pat individuāla pieeja katram klientam. Lai uzņēmums gūtu panākumus savā sfērā, datu ieguve, uzkrāšana un arī apstrādes automatizācija, tai pat laikā, protams, saglabājot datu konfidencialitāti, ir ļoti svarīga.

Tikpat būtiska ir arī komunikācija ar klientu, kas arī tiek pielāgota katram individuāli, jo cilvēku uztvere ir dažāda un, lai saglabātu kvalitatīvas ilgtermiņa attiecības, ir jāmeklē atbilstošākie risinājumi un pieeja.

Jaunu tirgu iekarošana – jaunas perspektīvas

Vairāki Latvijas uzņēmumi ir apguvuši Āzijas reģionu un tajā sekmīgi darbojas. Šāda tendence vērojama pat mūsu vietējo mūziķu vidū, kuri aizvien vairāk cenšas iepazīt un iekarot kaut nelielu daļiņu Āzijas tirgus. Kāpēc to ir vērts darīt? Atbilde pavisam vienkārša un loģiska – Āzijas tirgi piedāvā patiesi milzīgu biznesa attīstības potenciālu, pateicoties ievērojamajam iedzīvotāju skaitam. Tie ir vairāk nekā četri miljardi (!) cilvēku. Ja kādreiz lielākā daļa Āzijas bija ļoti konservatīva un deva priekšroku savos reģionos jau kādu laiku esošajiem pakalpojumiem un produktiem, tad šobrīd šie tirgi pakāpeniski kļūst atvērtāki un labprāt izmanto “no malas” ienākušos piedāvājumus. Tāpēc Latvijas uzņēmumiem noteikti būtu vērts apsvērt sava biznesa virzīšanu Āzijas teritorijā – tās viennozīmīgi ir jaunas iespējas, kas var būtiski mainīt uzņēmuma situāciju

Klientu ieinteresētības paaugstināšana

Tāpat kā nozaru tirgus dalībniekiem ir regulāri jāizglītojas un jāpilnveidojas, arī klientiem nepārtraukti ir jāstāsta par aktuālajām tendencēm un jāpiedāvā viņiem jaunākie risinājumi, izklāstot to priekšrocības un reizēm pat pārliecinot par to nepieciešamību. Ir jāparāda, kā dažādi tehnoloģiski risinājumi var padarīt klientu ikdienu patīkamāku, uzlabojot dažādus procesus un ietaupot laiku, kas, kā zināms, ir pats vērtīgākais aktīvs. Noderīgi būtu arī regulāri rīkot interaktīvi informējošus seminārus, kuros iepazīstināt ar aktualitātēm.

Savukārt, lai iekarotu jaunus tirgus, vispirms ir skaidri jānodefinē – ko jūs piedāvāsiet un kāpēc? Tālākais jau ir nepārtraukts process, kura laikā tad arī tiek veiktas visas nepieciešamās datu analīzes, uzlabojumi un pielāgojumi.

Ikvienam uzņēmumam ir nemitīgi jāeksperimentē un jāspēj „iedegties” par savu ideju (produktu, pakalpojumu), lai atrastu jaunu vai nostiprinātu jau esošo pozīciju tirgū. Tas ir nepārtraukts process, no kura ir jāmācās un jāizdara secinājumi.

Veidojot no jauna vai pilnveidojot esošās mājaslapas jeb uzņēmuma vizītkartes, noteikti jāņem vērā, ka saturs vēl joprojām ir “Karalis” (Content is King) un, savukārt, par dizainu varētu teikt, ka tas ir “Karaļa galms”, kurš šo saturu papildina. Abi ir svarīgi un nedalāmi.